2 modulis. Mokomojo projekto planavimas

Šiame modulyje pradėsite planuoti savo mokomąjį projektą. Remdamiesi Vidurinio ugdymo bendrosiomis programomis (toliau – Bendrosios programos) suformuluosite mokymosi tikslus, esminius projekto klausimus. Išstudijavę vertinimo strategijas, paruošite vertinimo tvarkaraštį, parengsite mokinių turimos patirties ir mokymosi poreikių įvertinimo įrankį (pirminę jo versiją), kurį naudosite prieš pradedant įgyvendinti mokomąjį projektą.

Pagrindinis klausimas

  • Kaip galima efektyviausiai panaudoti IKT, norint padėti mokiniams mokytis, vertinti jų pasiekimus?

Modulio klausimai

  • Kaip Esminiai klausimai gali padėti mano mokiniams mokytis?
  • Kaip planuoti į mokinį orientuotą vertinimą?

Tikslai

Šio kurso dalyviai:

  • identifikuos Bendrųjų programų turinį būsimam mokomajam projektui;
  • suformuluos mokomojo projekto tikslus;
  • aptars ir parengs mokomojo projekto esminius klausimus, grįstus Bendrosiomis programomis;
  • aptars vertinimo metodus ir strategijas;
  • kurs mokinių mokymosi poreikio įvertinimo įrankius;
  • kurs mokomojo projekto rinkinio pristatymus;
  • aptars tai, kas išmokta;
  • atnaujins mokomojo projekto santykį su Bendrosiomis programomis, peržiūrės mokymosi tikslus ir klausimus.

Įrankiai

  • Teksto rengyklė.
  • Pateikties rengyklė.

Papildomi šaltiniai

Modulyje naudojami šie dokumentai:


    1 veikla. Ryšys su Bendrosiomis programomis

    Mokiniai, dalyvaujantys projektinėje veikloje, turėtų priimti sprendimus dėl mokymosi turinio, proceso bei pasiekimų demonstravimo būdo. Tai nereiškia, kad jie mokosi tik tai, kas jiems patinka. Jų mokymosi patirtis turi atitikti ugdymo programoje nurodytus pasiekimų lygius.

    Projektine veikla grįstoje bei į mokinį orientuotoje mokymosi aplinkoje mokiniai savo pasiekimų atitiktį Bendrosiose programose nurodytiems pasiekimų lygiams demonstruoja pristatydami savo projektinės veiklos rezultatus. Tai papildo tradicinius testus ir kontrolinius darbus. Vietoje to, kad tiesiog įsimintų informaciją, projektinėje veikloje mokiniai naujas žinias taiko prasmingais, praktiniais būdais, spręsdami problemas teigiamų emocijų fone. Projektinėje veikloje mokiniai skatinami panaudoti žinias ir parodyti, kad jie tikrai suprato medžiagą, o tuo tarpu trumpi rašto darbai ar testai apie tai leidžia tik numanyti (Wiggins, 1998).

    Šiame atsakingumo ir veiklos amžiuje projektai turi būti kuriami remiantis standartais, taip užtikrinant, kad mokiniai įgis tinkamų žinių ir gebėjimų. Kai kurie mokytojai projektus mato tik kaip plėtinius greta pamokinės veiklos. Tačiau standartais grįstuose mokomuosiuose projektuose mokiniai ne tik geriau įsigilina į mokymosi turinį, bet ir suderina savo mokymąsi su realia gyvenimo patirtimi. Parenkamos tokios mokomųjų projektų temos, kad galima būtų mokinio interesus susieti su Bendrosiomis programomis.

    Pirmasis mokomųjų projektų kūrimo etapas yra ugdymo programų reikalavimų, kuriuos mokiniai atitiktų mokomojo projekto įgyvendinimo pabaigoje, identifikavimas. Tuomet pagal ugdymo programų reikalavimus suformuluosite mokymosi tikslus bei tikslingus ir prasmingus mokomojo projekto klausimus. Šioje veikloje sukursite pirminį pasiekimų ir mokymosi uždavinių rinkinį.

    Jei planuojate savo mokomojo projekto rinkinį kurti ir vėliau taikyti bendradarbiaujant su kitu mokytoju, šią veiklą galite atlikti kartu.



    1 etapas. Mokomojo projekto Bendrųjų programų turinio atrinkimas

    Norėdami padėti gerus pagrindus projekto planavimui, peržiūrėkite savo mokomojo dalyko programos turinį ir apsispręskite, ko sieksite mokomojo projekto metu.

    Pastaba. Vėliau peržiūrėsite ir sukonkretinsite mokymo(si) turinį, kuris bus įgyvendinamas mokomajame projekte.

    Pastaba. Kaip pasiekimai atitinka pasirinktą Bendrųjų programų turinį bus įvertinta baigus įgyvendinti projektą.



    2 etapas. Mokymosi tikslų formulavimas

    Svarbiausias ir pirmasis pamokos kūrimo proceso etapas – atsirinkti iš Bendrųjų programų tai, ko norite, kad mokiniai išmoktų projekto įgyvendinimo metu. Tuo remdamiesi formuluosite mokymosi tikslus. Šie tikslai turi parodyti, ko mokiniai išmoks. Mokomojo projekto uždaviniai turi:

    • apibrėžti, ką mokiniai turi suprasti ar pademonstruoti;
    • skatinti gilintis į mokymosi turinį kartu ugdydant 21 a. gebėjimus ir aukštesnio lygio mąstymą.
    • Šių uždavinių vykdymas nuolat stebimas ir vertinamas visą projekto įgyvendinimo laikotarpį.

    Tikslai turi būti nukreipti į mokymosi rezultatus, o ne į veiklas, užduotis ar IKT vartojimo įgūdžius.

    Toliau pateikiami pavyzdiniai tikslai:

    Neaiškūs, į užduotis orientuoti tikslai:

    • Mokiniai sukurs multimedijos pristatymą.
    • Mokiniai ištirs vietinius verslus.
    • Mokiniai sukurs pristatymus, rodančius jų duomenis apie orą.
    • Mokiniai apsvarstys perskaitytą medžiagą.

    Konkretūs, į mokymąsi orientuoti tikslai:

    • Mokiniai sukurs įtikinančius pristatymus, atitinkančius pasirinktą auditoriją.
    • Mokiniai įvairiais būdais rinks, analizuos, organizuos, aptars ir apdoros informaciją apie vietinius verslus.
    • Mokiniai atvaizduos duomenis apie vietinį orą grafikais ir schemomis ar kitomis vaizdinėmis priemonėmis.
    • Mokiniai ieškos bendrumų tarp savo ir biografijose minimų žmonių gyvenimų.

    Papildomų pavyzdžių galite rasti bet kuriame mokomojo projekto plane, esančiame kortelėje Šaltiniai, skyriuje Projektų pavyzdžiai.

    Sekite nurodymus, kad sukurtumėte mokymosi tikslus projekto planui.

    1. Peržiūrėkite Bendrosiose programose nurodytus mokinių paseikimus galvodami, ką mokiniai, įgyvendindami projektą, turėtų sužinoti, padaryti ar suprasti.
    2. Peržiūrėkite 21 a. gebėjimai, pateikiamus kortelėje Šaltiniai, skyriuje Mąstymo įgūdžiai. Šie gebėjimai, kurių sąrašą sudarė „Partnership for 21st Century Skills“, suskirstyti į tris kategorijas:
    • Mokymosi ir inovacijų gebėjimai.
    • Informaciniai ir kompiuterinių technologijų gebėjimai.
    • Gyvenimo ir karjeros gebėjimai.

    Pastaba. Visi 21 a. gebėjimai ugdomi ištisus mokslo metus, todėl nėra būtina jų visų ugdyti vieno mokomojo projekto metu.

    1. Perskaitykite 21 a. gebėjimų aprašymus ir pasirinkite vieną, du ar tris gebėjimus, kurių ugdymui labiausiai tinka kuriamas projektas. Įtraukite pasirinktus gebėjimus į savo mokomojo projekto tikslų sąrašą.
    2. Žiūrėkite Standartų ir tikslų vertinimo kriterijai, esantį kortelėje Šaltiniai, skyriuje Vertinimas, kad pasitikrintumėte, ar tinkama linkme einate.
    3. Atverkite savo pamokos planą ir įrašykite pradinį tikslų rinkinį.
    4. Įrašę pradinius tikslus į projekto planą, pažymėkite jų formuluotės žodžius, atspindinčius aukštesnio lygio mąstymo operacijas ir 21 a. gebėjimus. Blumo taksonomija ir 21 a. gebėjimų žodžiai, pateikiamus kortelėje Šaltiniai, skyriuje Mąstymo įgūdžiai.

    Papildymas. Įklijuokite savo tikslus į 21a. gebėjimų žodžių identifikavimo dokumentą, esantį kortelėje Šaltiniai, skyriuje Mąstymo įgūdžiai, kad atrinktumėte žodžius pagal Blumo taksonomiją ir 21 a. gebėjimų žodžius.

    Pastaba. Jei atidarius failą pasirodys saugumo pranešimas, spauskite „Įjungti makrokomandas/Enable Macros“. Šis dokumentas veiks tinkamai tik „Microsoft Word“* programoje.

    1. Peržiūrėkite savo uždavinius ir pasitikrinkite, ar įrašėte aukštesnio lygio mąstymo ir 21 a. gebėjimus.

    2 veikla. Esminių klausimų formulavimas įtraukiant mokinius į mokymosi procesą

    Visi mokytojai nori, kad jų mokiniai, be gilaus mokymosi turinio supratimo, išsiugdytų ir aukštesnio lygio mąstymo įgūdžius. Tačiau mokiniai gali nesuprasti, kaip šie gebėjimai siejasi su jų gyvenimu. Esminiai klausimai sujungia įvairius mokomuosius dalykus ir kartu suvienija mokinius pagal įdomią ir aktualią temą. Šioje veikloje formuluosite esminius klausimus, o vėliau pasidalysite savo mintimis bendradarbiavimo tinklalapyje (vikis).



    1 etapas. Pagrindinio projekto ir turinio klausimų supratimas

    Esminiai klausimai būtini, kad mokymasis projektinėje veikloje būtų kryptingas. Jie skatina mokinius pasitelkti aukštesnio lygio mąstymą, kad suprastų esmines sąvokas ir struktūruotų faktais paremtą informaciją. Esminius klausimus sudaro pagrindinis, projekto ir turinio klausimai:

    • Pagrindinis klausimas yra platus, atviras, nukreiptas į globalias ir nevienadienes idėjas. Pagrindinis klausimas dažnai yra tarpdalykinis, padedantis mokiniams pamatyti įvairių mokymosi sričių sąsajas.
    • Projekto klausimai yra tiesiogiai susiję su mokomuoju projektu ir palaiko atsakymo į pagrindinį klausimą paiešką. Projekto klausimai yra atviri, parodantys mokiniams, ar jie gerai supranta pagrindines projekto idėjas.
    • Turinio klausimai yra paremti faktais, konkretūs. Dažnai turinio klausimai susiję su apibrėžimais, taisyklėmis ir formulėmis - panašūs klausimai pateikiami įprastuose testuose. Turinio klausimai yra svarbūs pagalbiniai klausimai pagrindiniam ir projekto klausimams.

    Kadangi geriausi esminiai ir projekto klausimai reikalauja, kad mokiniai labai gerai suprastų turinio klausimus, visas mokomojo projekto medžiagos turinys ir strategijos remsis esminiu ir projekto klausimais.

    Pastaba. Šio modulio pabaigoje išankstinio planavimo veikloje turėsite galimybę patobulinti Pagrindinio klausimo sampratą ir formuluotę.

    Mokinių įtraukimas į mokymąsi naudojantis Esminiais klausimais

    Intriguojančių klausimų kėlimas yra efektyvus mokinių gilesnio mąstymo skatinimo būdas kuriant prasmingesnį mokymosi kontekstą. Kai mokiniai gauna juos tikrai dominančius klausimus, aktyviau ir natūraliau įsitraukia į mokymosi procesą. Kai klausimai padeda mokiniams pamatyti ryšį tarp mokomojo dalyko medžiagos ir realaus gyvenimo, mokymasis tampa prasmingas. Pateikdami tinkamus klausimus galite padėti mokiniams tapti labiau motyvuotais ir sąmoningais mokiniais. Tačiau kokie yra tie tinkami klausimai?

    1. Grupėje apžvelkite ir greitai aptarkite Esminių projekto ir turinio klausimų pristatymą, esantį kortelėje Šaltiniai, skyriuje Esminiai klausimai.
    2. Žr. Esminių klausimų vertinimo kriterijai, esantys kortelėje Šaltiniai, skyriuje Vertinimas.

    Bendradarbiavimo tinklalapio naudojimas Esminių klausimų formulavimo pratyboms

    Bendradarbiavimo tinklalapiai leidžia asmenims kurti internete, įkelti dokumentus. Registruotas vartotojas, naudodamas teksto formatavimo įrankius, gali redaguoti dokumentus. Kai kurie tinklalapiai suteikia galimybę redaguoti ir kurti pateiktis. Jei norite daugiau informacijos apie bendradarbiavimo tinklalapių naudojimą klasėje, skaitykite Bendradarbiavimo internete įrankiai, pateikiamą kortelėje Šaltiniai, skyriuje Interneto šaltiniai.

    Eikite į bendradarbiavimo tinklalapį, kurį nurodo kurso vadovas.

    1. Tinklalapyje sukurkite paskyrą (registruokitės).
    2. El. pašto dėžutėje raskite bendradarbiavimo tinklalapio Jums atsiųstą el. laišką, kviečiantį bendradarbiauti tema Esminių klausimų formulavimo pratybos.
    3. El. laiške spustelėkite nuorodą į registracijos tinklalapį.
    4. Tinklalapyje sukurkite paskyrą ir įrašykite savo prisijungimą ir slaptažodį pradžios puslapyje ir/arba Prisijungimo informacija dokumente, esančiame kortelėje Šaltiniai, skyriuje Apie šį kursą.
    5. Jei negalite rasti sistemos sukurto el. laiško arba kurdami paskyrą norite naudoti kitą el. pašto adresą, pateikite jį kurso vadovui, kuris dar kartą pakvies jus prisijungti prie tinklalapio.
    6. Grupėje bendradarbiavimo tinklalapyje peržiūrėkite klausimus Minčių lietus.
    7. Grupėje aptarkite pirmąjį klausimą.
    8. Mažoje grupėje suformuluokite bent vieną Pagrindinio, projekto ir turinio klausimų rinkinį, paskirkite vieną žmogų įrašyti aptartus klausimus bendradarbiavimo tinklalapyje.

    Papildymas. Išsirinkite bet kuriuos du ar tris klausimų rinkinius ir užpildykite trūkstamus savo klausimais.

    1. Pasidalykite savo klausimais ir aptarkite juos su visa kurso grupe.

     



    2 etapas. Esminių klausimų formulavimas

    Esminių klausimų kūrimas yra iššūkis, paprastai reikalaujantis daugkartinio grįžimo pakoreguoti. Kai kuriems mokytojams šiuos klausimus lengviau formuluoti, jei pradeda nuo globalių idėjų, Pagrindinio klausimo. Kitiems mokytojams viską atlikti paprasčiau, jei pradeda nuo konkrečių dėstomų pamokų analizės, kaip jos dera prie Pagrindinio klausimo. Šiame žingsnyje formuluosite Esminius klausimus savo mokomajam projektui.

    Pastaba. Pradėdami rašyti mokomojo projekto Esminius klausimus, pasirinkite, nuo ko norite pradėti – nuo pagrindinio ar turinio klausimų idėjos.

    Jei reikia, naudokite kortelėje Šaltiniai skyriuje Esminių klausimų esančius šaltinius:

    1. Savo mokomojo projekto plane peržiūrėkite užrašytus Bendrųjų programų pasiekimus ir tikslus.
    2. Įrašykite pirminį Esminių klausimų variantą.

    Pastaba. Jei norite struktūruoto, nuoseklaus klausimų formulavimo proceso, naudokite Esminių klausimų rašymas, kuris pateikiamas kortelėje Šaltiniai, skyriuje Esminiai klausimai.

    1. Naudodami Projekto plano atmintinė peržiūrėkite pirminį klausimų variantą.

    Pastaba. Projekto plano atmintinė, esanti kortelėje Šaltiniai, skyriuje Vertinimas. Tai padės jums stebėti savo pažangą kuriant ir tobulinant mokomojo projekto planą. Jis paremtas Projekto medžiagos vertinimo kriterijai.

    1. Peržiūrėkite suformuluotus klausimus. Jei pastebėjote, kad reikia, pakoreguokite juos.
    2. Išsaugokite mokomojo projekto plano pasitikrinimo lapą Projekto aplanke Projekto_planas. Failo prireiks vėliau.


    3 etapas. Esminių klausimų aptarimas

    Pastaba. Mokinių skirstymo darbui poromis būdai pateikiami kortelėje Šaltiniai, skyriuje Panaudojimas.

    Susiskirstykite į nedideles trijų ar keturių asmenų grupeles, pristatykite kolegoms pirminį esminių klausimų variantą ir aptarkite.

    1. Naudokite Projekto plano atmintinė, esančią kortelėje Šaltiniai, skyriuje Vertinimas, kad pateiktumėte kolegoms atsiliepimus apie jų suformuluotus klausimus.
    2. Pasižymėkite kolegų išsakytas mintis ir pasiūlymus.
    3. Atsižvelgdami į kolegų mintis ir pasiūlymus, peržiūrėkite savo klausimus ir pakoreguokite, jei manote, kad kolegų patarimai Jums tinkami.

     


    3 veikla. Vertinimo metodų įvairovė

    Dabar esate jau baigę du svarbius etapus:

    • Nustatėte konkrečius mokymosi tikslus, atsižvelgdami į Bendrųjų programų reikalavimus ir 21 a. gebėjimus.
    • Suformulavote Esminius klausimus.

    Šioje veikloje, išlaikydami mokinių mokymąsi dėmesio centre, kursite vertinimo planą:

    • Apžvelgsite įvairius vertinimo metodus ir pagalvosite, kaip juos galėtumėte panaudoti savo projekte.
    • Parengsite pradinį vertinimo tvarkaraštį, kad parodytumėte, kaip vertinimas bus vykdomas įgyvendinant mokomąjį projektą nuo pradžios iki pabaigos.


    1 etapas. Formuojamojo ir apibendrinamojo vertinimo apžvalga

    Skirtingų tipų vertinimas atskleidžia skirtingą informaciją apie mokinio pasiekimus. Suvokdami, ką galite sužinoti apie mokinių mokymąsi taikydami skirtingus vertinimo tipus, galite planuoti efektyvų mokymą ir vertinimą. Šiame etape galvosite apie tai, kaip panaudoti vertinimą, kad įgyvendintumėte įvairius vertinimo tikslus.

    1. Peržiūrėkite Projektais grįsto mokymosi vertinimas, esantį kortelėje Šaltiniai, skyriuje Vertinimas, kuriame rasite į mokinį orientuoto vertinimo panaudojimo klasėje apžvalgą. Pradėkite galvoti apie tai, kaip šiomis idėjomis pasinaudosite kurdami savo mokomąjį projektą. Jei norite, dokumente pasižymėkite pastabas ir išsaugokite jį aplanke Projekto medziaga/Mokomojo projekto planas.
    2. Planuodami savo mokomąjį projektą naudokite ir formuojamąjį, ir apibendrinamąjį vertinimą.

    Formuojamasis vertinimas

    Vertinimo tikslai:

    • Mokinių mokymosi poreikių nustatymas.
    • Pažangos stebėjimas.
    • Savarankiškumo ir bendradarbiavimo mokantis skatinimas.
    • Supratimo patikrinimas ir metakognityvumo skatinimas.

    Apibendrinamasis vertinimas

    Vertinimo tikslas:

    • Supratimo ir gebėjimų demonstravimas.
    1. Norėdami daugiau informacijos apie vertinimo strategijas:
      1. Atverkite „Intel® Education“ kortelę Projektų vertinimas: http://www.intel.com/content/www/us/en/education/k12/assessing-projects
      2. Paženklinkite arba pažymėkite tinklalapį (ateičiai).
    2. Pasirinkite Vertinimo strategijos (Assessment Strategies).
    3. Perskaitykite medžiagą, tuomet pagalvokite, kaip galite tai panaudoti savo mokomajame projekte.
    4. Galvodami apie savo mokomojo projekto vertinimo strategijas, naudokite nuorodoje Projektų vertinimas pateikiamą informaciją, kad rastumėte atsakymus į žemiau pateikiamus klausimus:
    • Koks yra vertinimo tikslas?
    • Kokie metodai tinkami, kad šie tikslai būtų pasiekti?
    • Kuris vertinimo įrankis yra efektyviausias?
    • Kada vieną ar kitą vertinimo metodą bei įrankį naudoti?
    • Ką daryti su vertinimo rezultatais?

    Pastaba. Šių klausimų aptarimui susiskirstykite į mažesnes grupeles.

     

    Kiekvienas šių tikslų pateikiamas „Intel® Education“ tinklalapyje Projektų vertinimas (Assessing projects):

    1) Mokinių mokymosi poreikių nustatymas

    Kokius vertinimo metodus ketinate naudoti, kad nustatytumėte mokinių pasirengimą įgyvendinti mokomąjį projektą?

    2) Pažangos stebėjimas

    Kokius atsiskaitymo ir stebėjimo metodus galėtumėte naudoti mokinių savarankiškumo ir pažangos skatinimui mokantis individualiai ir grupėse? Kaip galėtumėte padėti mokiniams nenutolti nuo mokymosi tikslų projekto įgyvendinimo metu? Kokius stebėjimo ir atsiskaitymo įrankius jums reikės sukurti?

    3) Savarankiškumo ir bendradarbiavimo mokantis skatinimas

    Kaip padėsite mokiniams suvokti projekto lūkesčius ir vertinimo kriterijus? Kaip padėsite mokiniams tapti labiau savarankiškais, gebančiais efektyviai planuoti ir veikti pagal planą? Kokius vertinimo metodus bei įrankius galėtumėte naudoti, kad padėtumėte mokiniams bendradarbiauti ir teikti efektyvius atsiliepimus apie projektinės veiklos rezultatus?

    4) Supratimo patikrinimas ir metakognityvumo skatinimas

    Kokie vertinimo metodai padės mokiniams reflektuoti savo mokymąsi (metakognicija), o Jums padės patikrinti mokinių supratimo lygį? Kokius vertinimo įrankius turėsite sukurti?

    5) Supratimo ir gebėjimų demonstravimas

    Kokius metodus galėtumėte naudoti, kad užtikrintumėte mokymosi rezultatus projektinės veiklos pabaigoje? Kaip Jūs ir Jūsų mokiniai sužinos, kad įgyvendino mokymosi tikslus?

    Pastaba. Užrašykite visą kitą rastą naudingą informaciją bei savo įžvalgas.



    2 etapas. Vertinimo tvarkaraščio parengimas

    Kruopštus ir tikslus vertinimas yra būtinas efektyviam mokymui. Vertinimo planas užtikrina, kad projektas nenutols nuo mokymosi tikslų, tad jis turi būti parengtas prieš pasirenkant projekto veiklas ir užduotis. Kadangi projekto užduotys suteikia platesnes mokymosi individualizavimo galimybes, vertinimo strategijos turi būti pakankamai atviros, kad apimtų mokinių darbus, tačiau būtų nukreiptos į laukiamus rezultatus. Vertinimo planas apibrėžia vertinimo metodus ir įrankius, kurie nustato aiškius lūkesčius, projektinės veiklos ir kuriamų produktų kokybės standartus. Jis taip pat nustato projekto įgyvendinimo eigos ir mokinių pažangos tikrinimo tvarką, metodus ir įrankius, kad informuotų mokytoją ir neleistų mokiniams nukrypti nuo mokymosi tikslų. Vertinimo planas turėtų įtraukti mokinius į mokymosi tikslų parinkimo ir pažangos įsivertinimo procesus projekto įgyvendinimo metu ir jam pasibaigus.

    Vertinimo plano dalį projekto plano šablone sudaro vertinimo santrauka ir vertinimo tvarkaraštis. Vertinimo tvarkaraštis rodo vertinimo eigą viso projekto įgyvendinimo metu. Vėliau tvarkaraštį patobulinsite. Vertinimo planas:

    • užtikrina, kad projektas išliks sutelktas į mokymosi tikslus;
    • apibrėžia vertinimo metodus ir įrankius;
    • nustato aiškius projektinės veiklos lūkesčius, rezultatų kokybės standartus;
    • nustato projektinės veiklos tvarką ir strategijas, kad informuotų mokytoją ir neleistų mokiniams nukrypti nuo mokymosi tikslų.

    Šiame etape savo vertinimo plane parengsite vertinimo tvarkaraštį. Vertinimo tvarkaraštis yra puikus būdas atvaizduoti vertinimo eiliškumą pamokoje.

    Šis vertinimo tvarkaraščio pavyzdys rodo vertinimą prieš pradedant įgyvendinti projektą, įgyvendinimo metu ir pabaigus.

    Paruoškite pirminį vertinimo tvarkaraštį

    1. Parenkite savo pirminį vertinimo tvarkaraštį projekto plane. Remkitės planavimo ankstesniame etape rezultatais. Šiuo metu Jūsų vertinimo tvarkaraštis paprasčiausiai atspindi pradines vertinimo idėjas. Vėlesniuose moduliuose turėsite galimybę peržiūrėti ir patobulinti vertinimo planą.
    2. Nepamirškite įtraukti vertinimo strategijas visiems penkiems vertinimo tikslams:
    • Mokinių mokymosi poreikių nustatymas.
    • Pažangos stebėjimas.
    • Savarankiškumo ir bendradarbiavimo mokantis skatinimas.
    • Supratimo patikrinimas ir metakognityvumo skatinimas.
    • Supratimo ir gebėjimų demonstravimas.

    4 veikla. Pasirengimas įvertinti mokinių mokymosi poreikius

    Šioje veikloje jūs sukursite vertinimo įrankius vienam iš penkių vertinimo tikslų – mokinių mokymosi poreikių nustatymui. Šis vertinimas turėtų padėti jums išsiaiškinti bei įvertinti pradines mokinių žinias, interesus, silpnąsias puses ar klaidingą mokomojo projekto turinio supratimą. Šiame vertinime gali būti panaudoti kaip Pagrindinis, taip ir Projekto klausimai, kurie padėtų jums nustatyti, kaip mokiniai supranta temą. Atlikus šį vertinimą, surinktos informacijos apie mokinių žinias ir poreikius pagrindu galima patobulinti savo projektą. Pavyzdžiui, prieš pradėdami įgyvendinti projektą, galite patikslinti mokymosi tikslus, parengti papildomas instrukcijas arba diferencijuoti užduotis prisitaikant prie mokinių poreikių.



    1 etapas. Pradinių žinių nustatymas

    Šiame etape peržiūrėsite keletą idėjų, kurios padės Jums suplanuoti vertinimą, kuriuo nustatysite mokinių mokymosi poreikius:

    1. Peržiūrėkite savo pastabas apie strategijas, kurias ketinate naudoti mokinių pasirengimo lygio nustatymui.
    2. Išanalizuokite mokinių poreikių įvertinimo pavyzdžius, kurie yra kortelėje Šaltiniai, skyriuje Vertinimas.
    3. Jei reikia, pasižymėkite idėjas, kurias norėtumėte panaudoti.

    Papildomi šaltiniai:

    Norėdami paskaityti daugiau apie pradines žinias,

    eikite į „Intel® Education“ Efektyvių projektų kūrimo tinklalapį:

    1. Apsilankykite: http://educate.intel.com/en/ProjectDesign
    2. Pasirinkite Mokymo strategijos (Instructional Strategies).
    3. Pasirinkite Pradinės žinios (Prior Knowledge).
    4. Peržiūrėkite informaciją ir pradinių žinių nustatymo ir įvertinimo kelių būdų pavyzdžius.

    Pastabos:

    Dėl informacijos apie Esminiais klausimais, eikite į Efektyvių projektų kūrimo šaltinį:

    1. Apsilankykite: http://educate.intel.com/en/ProjectDesign
    • Pasirinkite Mokomųjų projektų planavimas (Project design).
    • Pasirinkite Bendrosiomis programomis grįsti klausimai (Curriculum-Framing Questions).
    • Puslapyje pasirinkite Efektyvios apklausos praktikos (Effective Questioning Practices).
    1. Peržiūrėkite Esminių klausimų pristatymo mokiniams ir vėlesnio panaudojimo būdus.

    Jei norite, grįžkite į Projektų vertinimo šaltinį, kad peržiūrėtumėte Mokinių mokymosi poreikių nustatymo skyrių:

    1. Atidarykite Intel kurso tinklalapį: http://educate.intel.com/en/AssessingProjects 
    2. Pasirinkite Vertinimo strategijos (Assesing Strategies).
    3. Pasirinkite Mokinių mokymosi poreikių nustatymo strategijos (Strategies for Gauging Student Needs).
    4. Pasižymėkite mintis apie mokinių mokymosi poreikių nustatymą, kuriomis galėsite pasinaudoti pristatydami savo mokomąjį projektą.


    2 etapas. Vertinimo planavimas

    Skirkite pakankamai laiko vertinimui parengti prieš pradedant įgyvendinti projektą. Apgalvokite, kaip nustatysite mokinių mokymosi poreikius, kaip patikrinsite jų supratimą, kaip su mokiniais aptarsite jų pažangą ir sužinosite jų lūkesčius projektinės veiklos atžvilgiu. Apmąstykite, kokio tipo vertinimą galite naudoti pradinių žinių projekto tema nustatymui.

    Mokiniai turi įvairios patirties, gebėjimų ir interesų bet kuriai naujai temai. Kruopštus mokinių turimų žinių išsiaiškinimas padeda mokytojams modeliuoti mokymo(si) procesą taip, kad jis remtųsi mokinių jau turima patirtimi, kad būtų nukreiptas į pastebėtas silpnąsias vietas.

    Pastaba.

    1:1 patarimas. Išsamią informaciją apie pradines žinias rinkti patogu individualiai kompiuterių klasėje. Mokiniai gali atsakyti į klausimus elektroniniu būdu ir pateikti atsakymus mokytojui arba atsakyti į internetines apklausas. Ši informacija mokytojui gali suteikti bendrą mokinių žinių vaizdą. Pagalvokite, kaip galite rinkti ir naudoti šią informaciją.

    1. Nedidelėse grupėse aptarkite šiuos klausimus:
    2. Kokią informaciją reiktų surinkti iš mokinių, kad geriau suprastumėte jų mokymosi poreikius? Kaip ją rinksite?
    3. Kaip Jūsų pagrindinis ir projekto klausimai gali būti panaudojami mokinių mokymosi poreikių nustatymui?
    4. Kokiais būdais galite rinkti informaciją apie aukštesnio lygio mokinių mąstymą ir 21 a. gebėjimus, susijusius su mokomuoju projektu?
    5. Kaip naudosite surinktą informaciją?

     

    Pastabos po diskusijos apie mokinių mokymosi poreikių nustatymą:

    1. Pagalvokite, kaip galėtumėte rinkti ir panaudoti šią informaciją. Galimi informacijos rinkimo būdai:
    • klausinėjimas (žodžiu),
    • apklausa (raštu),
    • schema, minčių žemėlapis,
    • Ž-N-S lentelė,
    • lyginamoji lentelė,
    • minčių lietus,
    • galvok–susitik–pasidalyk,
    • tinklaraščio rašymas,
    • veiklos užduotys.

    Naudokite čia pateikiamą planavimo erdvę, kad pagalvotumėte apie mokinių mokymosi poreikių nustatymo vertinimo turinį ir naudojamus metodus.

    Vertinimui reikalinga informacija

    Informacija apie pradines žinias

    Nesupratimas arba silpnosios vietos

     

    Vertinimo informacijos rinkimo strategijos

    Kaip naudoti esminį ir projekto klausimus

    Kaip iš anksto įvertinti reikiamus 21 a. gebėjimus

    Efektyviausi vertinimo metodai



    3 etapas. Projekto vertinimo sistemos kūrimas

    Naudodamiesi išankstinio planavimo idėjomis ankstesniame etape, sukurkite vertinimą, skirtą mokinių poreikių nustatymui. Tam naudokite teksto rengyklę. Apgalvokite, kaip mokiniai gali reaguoti į vertinimą, kuris padės Jums nustatyti silpnąsias vietas ar nesupratimą, kurie gali kilti kol įgyvendinsite projektą.

    1. Pabandykite numatyti, kokius atsakymus mokiniai pateiks į Jūsų vertinimo klausimus. Parašykite įsivaizduojamus mokinių atsakymus, naudodamiesi savo sukurtu vertinimo įrankiu.
    2. Peržiūrėkite atsakymus. Ar galėtumėte pakeisti klausimus, kad įtrauktumėte daugiau mokinių? Kad surinktumėte išsamesnę informaciją? Kaip gauti papildomos informacijos, apie kurią anksčiau nepagalvojote? Jei reikia, peržiūrėkite savo klausimus.
    3. Mokinių poreikių įvertinimo atmintinė yra kortelėje Šaltiniai, skyriuje Vertinimas. Naudokite šį įrankį ir pasitikrinkite savo sukurtą vertinimą ir, jei reikia, savo vertinimą patobulinkite.

    5 veikla. Mokomojo projekto pristatymo parengimas

    Šioje veikloje parengsite savo kuriamo mokomojo projekto pristatymo pateiktį, kurią pristatysite ir aptarsite su kitais šio kurso dalyviais. Viso kurso metu dalysitės savo pasiekimais grupėse, kad pateiktumėte kolegoms ir patys gautumėte atsiliepimų (pastabų ir pasiūlymų) apie kuriamus projektų medžiagos komponentus. Pateiktyje bus jūsų mokomojo projekto santrauka, kurią parašysite šioje veikloje, Jūsų nusistatyti standartai ir tikslai, esminiai klausimai ir vertinimo tvarkaraštis. Šią projekto pateiktį kartu su savo mokinių poreikių nustatymo vertinimu pristatysite ir aptarsite 3 modulio pradžioje.

    Pastaba. Stebėkite savo kursų vadovo pagrindinių mokomojo projekto medžiagos komponentų pateikties demonstraciją. Šios veiklos tikslas yra dvejopas:

    Suprasti pateikčių rengyklės naudojimo privalumus, kad galėtumėte pasirinkti tinkamiausią įrankį kurdami mokinio pavyzdį.

    Sukurti pateiktį, kurioje būtų prasminga mokomojo projekto apžvalga ir tai, ką tikitės pasiekti jį plėtodami.

    Viso kurso metu dalysitės savo pasiekimais su ta pačia mokytojų, kurie dėsto panašius į Jūsų dalykus arba moko panašaus amžiaus mokinius, grupe.



    1 etapas. Pristatymo planavimas

    Šio žingsnio metu peržiūrėsite kai kurias pavyzdines pateiktis, kurios padės Jums suplanuoti savo pristatymą, tuomet parašysite savo mokomojo projekto santrauką. Pateiktyje apibendrinsite savo dabartines mintis apie kuriamą mokomąjį projektą ir pateiksite grupės nariams informaciją, kurios jiems reikia, kad pateiktų Jums kokybiškus atsiliepimus viso kurso metu. Taip pat šią pateiktį galėsite naudoti ir 8 modulyje, kad pristatytumėte savo mokomojo projekto rinkinį.

    1. Peržiūrėkite pavyzdinius rinkinių pristatymus, esančius kortelėje Šaltiniai, skyriuje Projektų pavyzdžiai.
    2. Atverkite savo mokomojo projekto planą ir parašykite savo projekto santrauką. Trimis–penkiais sakiniais aprašykite temą, pagrindines veiklas, mokinių projekto rezultatus ir galimus vaidmenis, kuriuos mokiniai prisiims įgyvendindami projektą.
    3. Rengdamiesi kurti projekto medžiagos pristatymą, apgalvokite šiuos klausimus:
      1. Ką norėtumėte išmokti kurdami šį projektą? Kas šiame projekte gali padėti pasiekti šio kurso tikslus? Siūlytume grįžti peržiūrėti mokymosi tikslus.
      2. Kaip projektais grįstas mokymas, tęstinis vertinimas ir Esminiai klausimai padeda mokiniams ugdytis 21 a. gebėjimus.
    4. Užsirašykite mintis, kurias galėtumėte panaudoti.

    Pastaba. Vėlesniuose moduliuose, sukūrę projekto rezultato pavyzdį ir užbaigę plano mokymo proceso skyrių, dar patobulinsite projekto santrauką.

     



    2 etapas. Mano mokomojo projekto pristatymo plano kūrimas

    1. Naudodami pateikties rengimo programą, parenkite pateiktį, kurioje susisteminkite svarbiausius projekto taškus:
    • Projekto santrauką.
    • Viziją, ko tikitės pasiekti pamokoje.
    • Kaip mokinių poreikio nustatymo vertinimas padės Jums ir Jūsų mokiniams planuoti būsimas veiklas pamokoje.
    • Kitą informaciją, kuri paskatintų Jūsų grupės narius padėti Jums tobulinti projektą. Pvz., įdėkite Jūsų Esminius klausimus.
    1. Tai padės Jums pristatant projektą.

    Pastaba. Atminkite, kad efektyvus multimedijos pristatymas sustiprina mintis, kurios vėliau dar paaiškinamos pasakojant.

    1. Išsaugokite pristatymą Projekto medžiagos aplanko aplanke Projekto planas.


    3 etapas. Pagrindinių komponentų pridėjimas prie rengiamo pristatymo

    Baigę pirminį pristatymo variantą, į jį įtraukite projekto vertinimą.

    Turite įdėti nuorodas į savo pamokos plano dokumentą, mokinių poreikių nustatymo vertinimą, kad atsidarytų pristatymo dokumentai.

    Pastaba. Daugiau informacijos apie susietų failų nuorodų kūrimą ieškokite Failų ir nuorodų įterpimas, esančius kortelėje Šaltiniai, skyriuje Projektų pavyzdžiai.

    1. Įterpkite nuotraukas, patvirtinančias turinį. Nepamirškite į dokumento informacijos šaltinius įtraukti nuotraukos šaltinį.
    2. Jei norite prie teksto ar nuotraukos pridėkite animaciją, įsitikinkite, kad animacija padės sukaupti auditorijos dėmesį ties turiniu, o ne blaškys jį.
    3. Sutvarkykite pateikties dizainą.


    4 etapas. Pristatymo tobulinimas (papildymas)

    Nuspręskite, kurias papildomas dizaino funkcijas norite įtraukti į savo pristatymą. Kiekviena funkcija turėtų pagerinti turinį. Per daug garsų ar nuotraukų gali atitraukti dėmesį nuo pristatymo tikslo. Nepamirškite laikytis autorinių teisių ir prekių ženklų įstatymų, įskaitant šaltinių pateikimą, kur to reikia, ir dažnai išsaugokite savo darbą.

    • Įterpkite lentelę, kad struktūrizuotumėte, susistemintumėte informaciją. Įterpkite schemą ar grafiką, kad pavaizduotumėte duomenis.
    • Įterpkite garsą ar filmuką.

    Pastaba. Filmukai ir garsai dažniausiai yra saugomi autorių teisių. Visuomet laikykitės autorių teisių įstatymų, pagal kuriuos dažniausiai nepakanka vien nurodyti gautų duomenų šaltinį.



    5 etapas. Įkėlimas į bendradarbiavimo svetainę (vikis)

    Įkelkite sukurtą pateiktį į bendradarbiavimo svetainę, kad galėtumėte peržiūrėti vieni kitų darbus. Vikis (wiki) yra bendradarbiavimo tinklalapis, kuris leidžia lankytojams lengvai pridėti, pašalinti ir kitaip keisti tinklalapio turinį, publikuoti informaciją.

    Pastaba.  Pradedant šį kursą, buvo pateikti nurodymai, kaip užsiregistruoti ir prisijungti prie vikio tinklapio. Ateityje galite pasidomėti kitais vikio tinklalapiais, kurie nurodyti kortelėje Šaltiniai, skyriuje Interneto šaltiniai/Web2.0

    1. Atidarykite vikio aplinką, kurią naudojate šio kurso metu.
    2. Sukurkite puslapį savo projekto medžiagos pristatymui, vadovaudamiesi šiais žingsniais:
    3. Sukurkite naują pagalbinį puslapį.
    4. Pradinį puslapį pavadinkite savo vardu (pavyzdžiui, Vardenis_pristatymas).
    5. Nuspręskite, kaip norite, kad kolegos pateiktų atsiliepimus. Galite sukurti atskirą vikio tinklalapį atsiliepimams arba naudokitės komentavimo funkcija vikyje. Jei pasirinksite atskirą atsiliepimų vikio puslapį, sukurkite jį dabar.
    6. Į vikį įkelkite savo pristatymą su vertinimu ir pamokos planu.

    6 veikla. Mokymosi refleksija



    1 etapas. Modulio peržiūra

    Peržiūrėkite 2 modulio klausimus ir pagrindinius teiginius, apsvarstykite kilusias idėjas ir medžiagą, kurią galėtumėte panaudoti klasėje.

    Kituose moduliuose toliau diskutuosite apie aukštesnio lygio mąstymo skatinimą naudojant esminius klausimus, Bendrosiomis programomis pagrįstus projektus, tęstinius vertinimus ir į mokinį orientuotas veiklas.



    2 etapas. Tinklaraščio rašymas

    Aprašykite šio modulio veiklas, įgytą patirtį savo tinklaraštyje.

    Pastaba. Jei turite sunkumų su tinklaraščiu, naudokitės Asmeninio mokymosi dienoraščio šablonas, kuris pateikiamas kortelėje Šaltiniai, skyriuje Vertinimas, kad užbaigtumėte savo refleksiją.

    1. Atidarykite pažymėtą ar paženklintą tinklaraščio puslapį.
    2. Pirmiausia peržiūrėkite 2 modulio pagrindinius klausimus ir teiginius.
    3. Nueikite į savo asmeninį tinklaraštį, sukurkite įrašą pavadinimu 2 Modulio apžvalga. Refleksiją pradėkite šiuo tekstu:
    Šis modulis padėjo man galvoti apie Bendrųjų programų ar formuojamojo vertinimo naudojimą šiais būdais...
    1. Parašykite apie kitas įžvalgas, klausimus ar rūpesčius, kuriais norite pasidalyti savo refleksijoje.

    Pastaba. Jei interneto ryšys nepastovus, tekstą tinklaraščiui galite parengti dokumente, o vėliau įkelti į tinklaraštį. Kitas būdas užsitikrinti, kad neprarasite savo darbo, yra nukopijuoti tinklaraščio įrašą į laikinąją atmintį prieš įkeliant įrašą.

    1. Atspausdinkite ar el. paštu išsiųskite sau savo mokomojo projekto planą, kad galėtumėte jį naudoti tolesnėse veiklose.

    Išankstinis planavimas

    Pagrindinio klausimo suvokimo plėtojimas. Planavimo proceso tęsimas.

    1 etapas. Projekto idėjos plėtojimas remiantis Pagrindiniu klausimu

    Pagrindinis klausimas pagal prigimtį gali būti naudojami įvairiose klasėse, disciplinose ir temose. Pavyzdžiui, Pagrindinis klausimas „Kaip galime pakeisti situaciją?“ yra tinkamas, kai vidurinės mokyklos mokiniai mokosi apie bendruomenės valdymą, vaidina energijos komiteto darbuotojus ir gauna užduotį sukurti nacionalinį energijos planą būsimai šalies ekonominei ir aplinkosauginei gerovei.

    Pagrindinių klausimų projekto idėjų lentelėje Pagrindinis klausimas sukurtas kiekvienam projektui, aprašytam viduriniame stulpelyje. Kadangi pagrindiniai klausimai buvo sukurti keliems projektams ir mokomiesiems dalykams, pabandykite atrasti naujų projektų idėjų, kurios ieškotų atsakymų į tokius pat pagrindinius klausimus. Pateikiami keli pavyzdžiai.

    1. Atidarykite Pagrindinio klausimo pavyzdžių lentelė, esančią kortelėje Šaltiniai, Esminių klausimų skyriuje.
    2. Perskaitykite keturis projektų aprašymus ir atitinkamus esminius klausimus.
    3. Priklausomai nuo poreikio pasirinkite vieną Pagrindinį klausimą.
    4. Dešinėje esančiame stulpelyje aptarkite kitų mokomųjų projektų idėjas, kurios susijusios su tais pačiais pagrindiniais klausimais.

    2 etapas. Mano ugdymo programos klausimų peržiūra (papildymas)

    Galite peržiūrėti Esminiu_klausimu_vertinimo_kriterijai

    Papildomus ES pavyzdžius, ir informaciją apie Esminiais klausimais, kurie yra kortelėje Šaltiniai, skyriuose Vertinimas ir Esminiai klausimai. Be to, yra daug naudingų tinklalapių (dalis iš jų pateikiama kortelėje Šaltiniai, skyriuje Esminiai klausimai peržiūrėti neprisijungus prie interneto).

    Peržiūrėkite savo pagrindinius, projekto ir turinio klausimus savo projekto plane. Kitame modulyje aptarsite savo klausimus ir pristatymus porose.

    Nuorodos

    Bransford, J., Brown, A., & Cocking, R. (Eds.). (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school (Expanded edition). Washington, DC: National Research Council, National Academy Press.

    Covey, S. (1990). The 7 habits of highly effective people: Powerful lessons in personal change. New York: Simon & Schuster.

    Partnership for 21st Century Skills. (2007). Framework for 21st century learning. Washington, DC: Partnership for 21st Century Skills.

    Thomas, J. W. (1998). Project-based learning: Overview. Novato, CA: Buck Institute for Education.

    Wiggins, G. (1998). Educative assessment: Designing assessments to inform and improve student performance. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

    Wiggins, G., & McTighe, J. (2005). Understanding by design (Expanded 2nd edition). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

    2 modulio santrauka

    Peržiūrėkite 2 modulio klausimus ir pagrindinius teiginius, apsvarstykite kilusias idėjas ir medžiagą, kurią galėtumėte panaudoti klasėje, tobulindami mokinių mokymosi procesą.

    Modulio klausimai:

    Kaip Esminiai klausimai gali padėti mano mokiniams mokytis?

    Kaip planuoti į mokinį orientuotą vertinimą?

    Svarbiausi 2 modulio teiginiai:

    • Esminiai klausimai skatina aukštesnio lygio mąstymą, padeda mokiniams suprasti tai, kas svarbiausia, pateikia faktinės informacijos organizavimo struktūrą. Esminiai klausimai susideda iš:
    • Pagrindinio klausimo, kuris yra platus ir atviras klausimas, aptariantis žmonijai svarbias idėjas. Pagrindinis klausimas dažnai apima kelis dalykus ir padeda mokiniams pamatyti, kaip jie tarpusavyje susiję.
    • Projekto klausimų, kurie yra atviri klausimai, tiesiogiai susiję su projektu ir palaiko pagrindinį klausimą.
    • Turinio klausimų, kurie yra faktais paremti, konkretūs klausimai, turintys ribotą teisingų atsakymų kiekį, yra tiesiogiai susiję su ugdymo programų turiniu ir pasiekimų lygiais.
    • Projektinės veiklos vertinimas turi:
    • tęstis per visą mokymosi procesą,
    • vertinti tai, kas svarbiausia, – mokymosi uždavinių įgyvendinimą,
    • įtraukti mokinius į vertinimo procesą;
    • naudoti įvairias vertinimo strategijas, kurios:
    • nustato mokinių mokymosi poreikius,
    • skatina savarankiškumą ir bendradarbiavimą,
    • leidžia stebėti mokinių daromą pažangą,
    • skatina savo mokymosi apmąstymą bei tikrina supratimą,
    • demonstruoja supratimą ir gebėjimus.

    Kituose moduliuose Jūs ir toliau plėtosite žinias, diskutuosite apie tai, kaip panaudoti interneto šaltinius ir efektyvius mokomuosius projektus savo klasėje.