3 modulis. Interneto išteklių naudojimas
Turinys 1 veikla. 21 a. gebėjimų ugdymo planavimas 2 veikla. Teisiniai ir etiniai informacijos naudojimo aspektai 1 etapas. Autoriaus teisių apžvalga 2 etapas. Informacijos šaltinių citavimas 3 etapas. 3 veikla. Interneto naudojimas informacijos paieškai 1 etapas. Informacijos šaltinių paieška internete 2 etapas. Audiovizualinės informacijos paieška 3 etapas. Informacijos internete vertinimas 4 veikla. Bendravimas ir bendradarbiavimas internetu 1 etapas. Bendravimo internetu įrankių apžvalga 2 etapas. Bendravimo internetu įrankiai projektui 5 veikla. Mokymasis bendradarbiaujant internetu 6 veikla. Refleksija 1 etapas. Modulio peržiūra 2 etapas. Tinklaraščio rašymas 7 veikla. 3 modulio santrauka Interneto išteklių naudojimas Šiame modulyje mokysitės, kaip mokiniai projektinėje veikloje gali ugdyti 21 a. gebėjimus. Aptarsite informacijos šaltinius, bendravimo ir bendradarbiavimo internetu priemones, informacijos internete efektyvios paieškos ir tinkamumo įvertinimo būdus bei autorių teisių apsaugą, numatysite ir suplanuosite interneto panaudojimą mokomojo projekto įgyvendinimo procese. Pagrindinis klausimas
Modulio klausimai
Tikslai Dalyviai turės:
Įrankiai
Papildomi šaltiniai Šiame modulyje naudojami šie failai:
Darbų aptarimas porose: projekto medžiagos pristatymas Iš pradžių porose aptarsite savo ankstesniame modulyje parengtus pristatymus, įvertinsite mokinių mokymosi poreikių nustatymo metodus ir instrumentus, pateiksite atsiliepimus apie stipriąsias puses ir tobulinimo galimybes. Tam, kad būtų galima sekti kolegų kūrybinio darbo eigą ir pateikti konstruktyvius atsiliepimus, poros išlieka tos pačios iki modulio įgyvendinimo pabaigos.
Pastaba. Pristatydami savo mokinių mokymosi poreikių įvertinimą, dėmesį sutelkite į tai, kaip mokinių mokymosi poreikių vertinimas pateiks reikiamą informaciją ir padės Jums bei Jūsų mokiniams suplanuoti būsimas projekto veiklas.
Pastaba. Peržiūrėkite šiuos dokumentus, esančius kortelėje Šaltiniai, skyriuje Vertinimas. Juose rasite papildomos informacijos apie konstruktyvius atsiliepimus. Atsiliepimų teikimo įrankiai ir patarimai Projekto medžiagos vertinimo kriterijai Programų ir tikslų vertinimo kriterijai Esminių klausimų vertinimo kriterijai
Bendrųjų programų įgyvendinimas į mokinį orientuotoje klasėje Galvodami, kaip ugdymo procese efektyviai panaudoti mokomuosius projektus, apsisprendėte, kokį Bendrųjų programų turinį įgyvendinsite, suformulavote Bendrosiomis programomis grįstus klausimus, kurie gali padėti apibrėžti projekto planą. Galbūt jums kiek neramu dėl to, kaip įgyvendinti Bendrąsias programas į mokinį orientuotame ir projektais grįstame mokymo procese, kai mokiniai patys kuria savo žinių sistemą, o ne vien tik perima informaciją iš mokytojo.
Pastaba. Jei interneto ryšys nėra pastovus, dirbdami su „Web 2.0“ šaltiniais, savo mintis surašykite atskirame dokumente (pavyzdžiui, Microsoft Word), o baigę rengti tekstą, nukopijuokite į vikio tinklalapį. Taip išsaugosite duomenis.
Vykdydami šią veiklą, pagalvosite, kaip ugdyti konkrečius 21 a. gebėjimus – tyrimo, bendravimo, bendradarbiavimo ir problemų sprendimo. Tuomet su kolegomis aptarsite, kaip internetas gali padėti mokiniams mokytis ir ugdytis šiuos gebėjimus. Prisiminkite pastabas, kurias užsirašėte 1 Modulio išankstinio planavimo veikloje apie tai, kaip ugdyti (-is) 21 a. gebėjimus. 21 a. gebėjimai sąrašas pateikiamas kortelėje Šaltiniai, skyriuje Mąstymo įgūdžiai. Atverskite savo projekto planą ir peržiūrėkite projekto tikslus. Permątykite šiuos klausimus:
Pasiskirstykite į mažas grupeles ir pagalvokite, kaip savo projekte galėtumėte panaudoti internetą, kad pagerintumėte mokinių tiriamosios veiklos, bendravimo ir bendradarbiavimo kompetencijų ugdymą. Pastaba. Mokinių darbo poroje veiklos pateikiamos kortelėje Šaltiniai, skyriuje Pagalbinės priemonės.
Pasak internetinio leidinio Education World, „Autorių teisių įstatymai remiasi tikėjimu, kad kiekvienas, kuriantis originalų, apčiuopiamą darbą, nusipelno už jį gauti kompensaciją, kuri skatintų tolesnei kūrybai, o visuomenė gauna naudą iš savo narių kūrybos (Starr, 2004). Žmonės turi teisę spręsti, kaip jų originalius darbus naudos kiti, tad mokytojai turi suprasti ir mokyti mokinius tinkamai naudotis autorių teisėmis apsaugotu turiniu. Turėdami prieigą prie interneto ir galimybę greitai nukopijuoti iš jo medžiagą, mokiniai ir mokytojai gali lengvai pamiršti, kad daugybė medžiagos internete yra kažkieno nuosavybė. Atlikite trumpą autorinių teisių testą ir pagalvokite, kaip galėtumėte savo klasėje aptarti autorinių teisių problemas. Nors mokytojai ir mokiniai savo projektuose gali naudoti autorių teisėmis apsaugotą medžiagą, jos naudojimas nėra aiškiai apibrėžtas. Norėdami geriau suprasti savo teises ir apribojimus, peržiūrėkite Autorių teisių įstatymas, esantį kortelėje Šaltiniai, skyriuje Autorių teisės. Papildymas. Aptarkite, kaip autorių teisių įstatymas ir tinkamo naudojimo gairės paveiks jūsų projekto įgyvendinimą.
Pastaba. Šaltinius, kurie padės jums ir mokiniams laikytis autorių teisių įstatymo ir tinkamo naudojimo gairių, galite rasti kortelėje Šaltiniai, skyriuje Autorių teisės. Norint mokymo(-si) procese naudoti kitų autorių parengtą tekstą, paveikslus, nuotraukas, garso įrašus, būtina nurodyti šaltinį ir autorių. Naudinga iš anksto susidaryti temai naudingų informacijos šaltinių sąrašą, kuris padės Jums rasti šaltinius vėliau, kai mokymo(-si) procese reikės papildomos informacijos. Mokiniams labai svarbu ugdyti (-is) naudojamų šaltinių citavimo gebėjimus.
Cituojamų darbų dokumento šablonus galite rasti Interneto šaltinių bibliografija kortelėje Šaltiniai, skyriuje Cituojami darbai, o paskui nuspręsite, kurias darbų citavimo taisykles naudos jūsų mokiniai.
Taip pat galite naudoti internetinį citavimo įrankį, kuris automatiškai suformuos Jūsų citatą MLA ar APA formatu. Atidarykite kortelėje Šaltiniai, skyriuje Autorių teisės esantį Internetinio citavimo įrankį, kuriame rasite adresų sąrašą. Žmonės dažnai apie internetą galvoja kaip apie informacijos paieškos įrankį, tačiau internete surastos informacijos vertinimo ir interpretavimo gebėjimai lemia sėkmę mokykloje ir gyvenime. Tačiau efektyvus naudojimasis internetu neapsiriboja vien tik informacijos paieškos paslauga. Naujosios internetinės technologijos siūlo bendradarbiavimo aplinkas, kuriose asmenys gali bendrauti vieni su kitais ir kurti interneto turinį. Čia aptarsite būdus, kaip mokiniai gali naudoti internetą informacijos paieškai, o vėliau, vykdydami kitas veiklas, sužinosite, kaip internetas gali padėti mokiniams bendrauti ir bendradarbiauti. Paieškos sistemų naudojimas Populiarios informacijos internete paieškos sistemos – www.google.lt, www.yahoo.com. Naudojant išplėstinę paiešką, mažėja laiko sąnaudos, gaunami tikslesni rezultatai. Atliekant informacijos paiešką internete, paieškos siaurinimas padeda rasti tinkamiausią ir naudingiausią informaciją. Kaip ir bet kokioje paieškoje, pirmasis žodis (pvz., atogrąžų miškas) gali pateikti pernelyg daug netinkamų atsakymų, t. y. nuorodų. Todėl vertėtų paieškoje naudoti siauresnę frazę, pvz., Brazilijos atogrąžų miškai. Jei norite, kad praleidžiami žodžiai būtų įtraukti į užklausą, naudokite + ženklą, palikdami prieš jį tarpą. [Taip pat galite naudoti + ženklą prieš frazes.] Daugiau skaitykite: Pastaba. Ieškodami frazių, susidedančių iš dviejų ar daugiau žodžių, naudokite kabutes, pvz., „Brazilijos atogrąžų miškai“, kad ieškotumėte būtent tos frazės, o ne atskirų žodžių.
Patarimas. Mokiniai gali dalytis randamais šaltiniais su savo bendraklasiais naudodami adresyno ženklinimo tinklalapį. Paieška specializuotose svetainėse Jei tyrinėjate neįprastą temą arba norite įsitikinti, kad Jūsų tinklalapiai tinka tam tikram amžiui, galite naudoti specializuotą paieškos sistemą. Įvairias paieškos sistemas rasite:
Patarimas. Mokiniams naudojant internetinius šaltinius savarankiškai, pateikite jiems patarimus, kaip rasti tinkamą kokybišką informaciją. Jei jums reikia rasti vaizdus, garsą ar filmuotą medžiagą savo mokomajam projektui:
Pastaba. Nepamirškite savo cituojamų darbų dokumente nurodyti multimedijos šaltinių. Patarimas. Išmokykite savo mokinius tinkamų multimedijos šaltinių radimo ir tinkamo jų nurodymo cituojamų darbų sąraše. Kitas dalykas, į kurį reikia atkreipti dėmesį, yra multimedijos šaltinių, kuriuos mokiniai nori naudoti, dydis. Dideli multimedijos failai gali pabloginti bendradarbiavimą ir galimybę keistis failais internete. Tam naudokite failų archyvavimą, suspaudimą.
Dėl nevaldomo informacijos publikavimo internete labai svarbu, kad mokiniai išsiugdytų gebėjimą kritiškai vertinti tinklalapių turinį, nes tai padėtų nustatyti turinio tinkamumą ir tikslumą. Pirmame šios veiklos etape sudarėte tinklalapių, kuriuose yra projektui naudingi informacijos šaltiniai, sąrašą, naudodamiesi savo paieškos kriterijais, atsižvelgdami į turinio gilumą ir tikslumą. Labai svarbu tokius gebėjimus iš(si)ugdyti mokiniams. Šiame etape peržiūrėsite informacijos internete vertinimo šaltinius bei aptarsite jų panaudojimo su mokiniais būdus. Patarimas. Su savo mokiniais aptarkite, kaip nustatyti, ar tinklalapyje pateikiama informacija yra naudojama, faktinė ir patikima. Galite kartu su mokiniais sukurti vertinimo kriterijus ir pasitikrinimo sąrašus, arba naudoti vertinimo formas iš tinklalapių įvertinimo skyriaus, esančio kortelėje Šaltiniai. Tinklalapių patikimumo vertinimo mokymasis yra labai svarbus įgūdis, kurį galima išplėsti į spausdintos ir vaizdinės informacijos pateikimo sritis.
Patarimas. Pradinių klasių mokiniams vertinimo formų naudojimas gali ir netikti. Šiuo atveju labiau tiktų diskusijos apie geros interneto svetainės savybes.
Bendravimo įrankiai internete labai išplečia bendruomenę, čia mokiniai gali bendradarbiauti projektų metu. Naudodamiesi el. paštu, pokalbių svetainėmis, greitosiomis žinutėmis, internetinėmis apklausomis ir balso perdavimo protokolu (VoIP), mokiniai gali diskutuoti, dalintis idėjomis, gauti atsiliepimus, rinkti informaciją iš bendraklasių, specialistų, žmonių iš viso pasaulio. Patarimas. Galimybė bendrauti elektroniniu būdu klasėje, kur kiekvienas turi kompiuterį, gali atitraukti mokinius nuo mokymosi užduočių. Bendravimo internetu taisyklių klasėje nustatymas yra ypač svarbus. Jas reikia nusistatyti ir su mokiniais viešai aptarti, šių taisyklių privalo laikytis visi mokiniai. Mokiniai gali naudoti bendravimo internetu įrankius, kad:
Mokinių bendravimui skirtų įrankių yra daug. Norėdami sužinoti apie jų savybes ir naudojimą, žiūrėkite Bendravimo internete priemonių palyginimas schemą, pateikiamą kortelėje Šaltiniai, skyriuje Bendravimo šaltiniai. El. paštas yra rašytinis, elektroninis bendravimas, pranešimus galima siųsti ir skaityti bet kada.
Pasirinkite vieną ar daugiau bendravimo internetu įrankių, kurių panaudojimo galimybes savo pamokoje panagrinėsite išsamiau. Paženklinkite ar pažymėkite šaltinius su naudinga informacija apie tai, kaip naudoti šiuos įrankius klasėje.
Dėl informacijos apie projektus, kurių metu naudojami bendradarbiavimo įrankiai, galite peržiūrėti tinklalapį Virtualioji Architektūra. Šiame tinklalapyje pateikiamas projektų kūrimo ir įgyvendinimo pagal ugdymo programą vadovas. 1 galimybė. El. paštas Apie el. pašto taikymo projektuose galimybes galite skaityti kortelėje Šaltiniai, skyriuje Bendravimo šaltiniai. 2 galimybė. Pokalbis internetu Žemiau pateikiamose nuorodose nurodomi būdai, kaip konstruktyviai naudoti pokalbius internetu mokymo(si) procese. Galimus pokalbio internetu paslaugų panaudojimo mokymui šaltinius rasite kortelėje Šaltiniai, skyriuje Bendravimo šaltiniai. Pavyzdžiai, kaip pokalbius galima naudoti mokymo(si) procese Nurodomos konkrečios veiklos, kuriose mokytojai naudojo pokalbių internete įrankius, pateikiami patarimai, kaip mokymo(si) procese naudoti internetinius pokalbius. 3 galimybė. Greitosios žinutės (IM) Galimų greitųjų žinučių šaltinių ieškokite kortelėje Šaltiniai, skyriuje Bendravimo šaltiniai. Pateikiamas straipsnis, pabrėžiantis teigiamas greitųjų žinučių naudojimo mokymo(si) procese priežastis. 4 galimybė. Apklausa ir balsavimas internetu Galimų apklausų šaltinių ieškokite kortelėje Šaltiniai skyriuje Bendravimo šaltiniai. Nuomonių apklausos pavyzdys, kuriame pateikiamos diskusijų idėjos, kaip supažindinti mokinius su veiksniais, kurie lemia nuomonių apklausų tikslumą. Apklausos instrukcija, kurioje aiškinama, kaip rašyti apklausos klausimus, nustatyti klausimų tipą ir atsakymus, organizuoti ir formatuoti apklausą, administruoti apklausą ir t. t. 5 galimybė. Balso perdavimo internetu protokolas (VoIP) Šioje nuorodoje pateikiama informacija ir pavyzdžiai, kaip klasėje naudoti balso per internetą protokolą. Kitų VoIP šaltinių ieškokite kortelėje Šaltiniai, skyriuje Bendravimo šaltiniai. Pateikiamas išsamus straipsnis, skirtas mokytojams, aprašantis „Skype“ klasėje naudojimą. Mokymo(-si) procese galima naudoti tinklaraščius, viki bendradarbiavimo tinklalapius, forumus. Mokiniai mokymosi procese gali naudoti bendradarbiavimo internetu įrankius tam, kad:
Peržiūrėkite Bendravimo ir bendradarbiavimo internete įrankiai, kuris pateikiamas kortelėje Šaltiniai, skyriuje Web2.0/Bendradarbiavimo šaltiniai, privalumus ir trūkumus. Naudokite bendradarbiavimo internete tinklalapį, kad aptartumėte, kaip naudosite priemones internete, palaikančias mokinių bendravimą ir bendradarbiavimą Jūsų organizuojamame mokymosi procese. Pastaba. Bendravimo ir bendradarbiavimo įrankių lentelėje lyginami įgūdžiai ir techniniai reikalavimai bei tikslai, kuriems galima naudoti bendradarbiavimo tinklalapius, pateikiama kortelėje Šaltiniai, skyriuje Web2.0/bendradarbiavimo šaltiniai. Dabar, kai išanalizavote bendravimo ir bendradarbiavimo internetu įrankius, užrašykite savo mintis vikio tinklalapyje. Pastaba. Jei mokomąjį projektą kuriate kartu su kolega, pagalvokite apie bendradarbiavimo internetu naudojimą, kad galėtumėte koordinuoti projektinę veiklą.
Papildymas. Taip pat lentelę galite rasti kortelėje Šaltiniai, skyriuje Interneto šaltiniai Bendravimo ir bendradarbiavimo internete priemonės. Pastaba. Papildomos bendradarbiavimo tinklalapių nuorodos pateikiamos kortelėje Šaltiniai, skyriuje Web2.0/Bendradarbiavimo šaltiniai Bendravimo ir bendradarbiavimo internete įrankius, dokumentus, esančius kortelėje Šaltiniai, skyriuje Web2.0/Bendradarbiavimo šaltiniai. Pastaba. Iš anksto planuodami savo veiklas turėsite galimybę suplanuoti ir bendravimo bei bendradarbiavimo įrankius, jų panaudojimą. Peržiūrėkite 3 modulio klausimus, apsvarstykite kilusias idėjas ir medžiagą, kurią galėtumėte panaudoti mokomajame projekte, jį planuojant ir mokymo procese. Pasidalykite mintimis apie šio modulio veiklas, gebėjimus ir požiūrius savo tinklaraštyje. Atminkite, kad 7 modulyje dalysitės vienu iš Jūsų tinklaraščių įrašų su kolega, aptarsite, kaip pasikeitė Jūsų supratimas ir žinios. Atverkite savo asmeninį tinklaraštį ir sukurkite naują įrašą pavadinimu 3 Modulio apžvalga. Įrašą pradėkite žemiau pateiktu tekstu: Parašykite ir kitas įžvalgas, klausimus ar rūpesčius, kuriais norite pasidalyti su kolegomis savo refleksijoje. Išankstinis planavimas Interneto panaudojimas Šiame modulyje apžvelgėte įvairias interneto panaudojimo galimybes. Pagalvokite, kaip galėtumėte panaudoti kai kuriuos aptartus resursus savo mokomajame projekte, kad sudarytume palankesnes sąlygas mokiniams mokytis.
Patarimas. Pagalvokite, kaip mokinių individualus darbas su kompiuteriu gali būti efektyviai panaudojamas ugdyti 21 a. įgūdžius. Pastaba. Nuorodos į papildomus internetinius įrankius pateikiamos kortelėje Šaltiniai, skyriuje Web2.0/Bendradarbiavimo šaltiniai. Nuorodos Starr, L. (2004). Copying rights and copying wrong. Education World. Wikipedia contributors. (2006, September 19). Wiki. Wikipedia, The Free Encyclopedia. Peržiūrėkite 3 modulio klausimus, apsvarstykite kilusias idėjas ir medžiagą, kurią galėtumėte panaudoti mokomajame projekte, planuodami ar pačiame mokymo procese, kad pagerintumėte mokinių mokymąsi. Modulio klausimai:
Svarbiausi 3 modulio teiginiai:
Kituose moduliuose tobulinsite tai, ką sukūrėte iki šiol, taip pat kursite mokinių projektinės veikos rezultato (produkto), atlikto panaudojant IKT, pavyzdį ir savo mokomojo projekto vertinimą. |